10 tone de apă potabilă sunt consumate pentru a produce o singură pereche de jeanși noi

0
75
0 0
Read Time:3 Minute, 44 Second

Jeanșii reprezintă unul din cele mai răspândite articole vestimentare la nivel mondial. Peste 1,8 miliarde de noi perechi sunt cumpărate în fiecare an și, doar în 2022, valoarea acestui segment al industriei de textile a valorat peste 100 de miliarde de dolari, conform studiului Market Research Survey Fact.MR.

În același timp, puțini oameni știu cât de mult producția acestor piese vestimentare epuizează resursele planetei: doar pentru o singură pereche de blugi se consumă până la 10 tone de apă potabilă, cât i-ar ajunge unui om să trăiască timp de 5 ani.

Reprezentanții Organizației Humana People to People explică de ce supraconsumul de haine noi nu face altceva decât să consume enorme resurse valoroase ale planetei și să polueze prin emisii de CO2, secătuirea ariilor agricole, consum de petrol și chimicale, și de ce a cumpăra haine second-hand reprezintă o soluție eficientă pentru a proteja planeta.

„Jeanșii sunt, de aproape un secol, unul din cele mai populare articole vestimentare, care, însă a venit și cu un preț pe măsură: producția lor, având la bază bumbacul, este extrem de dăunătoare mediului înconjurător pentru că necesită un consum enorm de apă. Doar pentru o singură pereche de blugi se consumă până la 10 tone de apă potabilă. Acum, înmulțiți acest lucru cu cele 1,8 miliarde de perechi cât se vând anual în toată lumea și vom înțelege de ce, de la an la an, suprafețe întinse de pe glob rămân fără apă. Oamenii sunt încurajați să cumpere noi modele de jeanși, la modă, și ajung să le poarte foarte puțin, uneori, doar un sezon, până se „demodează” și apar alte modele în trend pentru producția cărora se vor consuma alte miliarde de tone de apă potabilă”, declară Rodica Bulăceanu, reprezentant al Organizației Humana People to People.

Râurile și lacurile, secătuite de producția de noi haine

Jeanșii sunt realizați din bumbac, o fibră vegetală care, pentru a deveni material textil de denim, este prelucrată, în medie, cu 10 tone de apă potabilă.

„Această apă este preluată din râuri, lacuri, apă subterană, adică exact sursele de apă potabilă de care au nevoie oamenii. Producția crește de la an la an, iar tot acest proces pune o presiune enormă asupra resurselor naturale ale planetei. Spre exemplu, Marea Aral, un lac imens din Asia Centrală aproape că nu mai există, din pricina faptului, că apa din râurile care o alimentau a fost folosită pentru a iriga milioane de hectare de culturi de bumbac”, adaugă Rodica Bulăceanu, reprezentant al Organizației Humana People to People.

Hainele second-hand, o opțiune de a salva resursele planetei

„Dacă ajungem să conștientizăm faptul că fiecare dintre noi contribuie la aceste dezastre prin simplul fapt că achiziționăm haine noi în exces, atunci este un prim pas spre o schimbare în bine. Avem opțiunea de a fi mai cumpătați atunci când cumpărăm articole vestimentare noi, chiar dacă ne atrag ca stil vestimentar și cu oferte de preț de nerefuzat. Dacă ne propunem să ne completăm garderoba, putem merge în magazinele de tip second-hand, unde putem găsi articole de calitate, în stare foarte bună. Noi, Humana People to People, ne implicăm de foarte mulți ani în colectarea și sortarea hainelor ce nu mai sunt utilizate din întreaga lume. Numai anul trecut am reușit să colectăm 127.000 de tone de haine din toată Europa, pe care le-am salvat de la a ajunge deșeuri care poluează mediul înconjurător. Le-am trecut printr-un proces profesionist de sortare și aproape 100 de mii de tone dintre acestea au primit o nouă viață, ajungând în magazinele noastre second-hand sau au fost predate spre reciclare conformă. Este bine să conștientizăm că, prin a cumpăra haine second-hand, și nu mereu haine noi, reducem presiunea asupra producției de noi materiale textile, producție care utilizează resurse naturale enorme și poluează planeta”, explică Rodica Bulăceanu, reprezentant al Organizației Humana People to People.

Humana People to Poople susține, de decenii, economia circulară, și este aliniată la European Green Deal, directiva Uniunii Europene pentru construirea unei economii neutre din punct de vedere climatic până în 2050. Humana încurajează populația să ia decizii sustenabile atunci când achiziționează produse textile, pentru a limita supraconsumul și producția de haine noi. Organizația este prezentă în România, de mai bine de 15 ani pentru a promova și susține moda sustenabilă, prin intermediul celor 40 de magazine Humana, oferind haine și accesorii second hand moderne și de foarte bună calitate, care ajung astfel să aibă o nouă durată de viață.

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %