Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), în parteneriat cu firma SIMON TRUCK SRL, anunțã lansarea primei curse efectuatã sub acoperirea Convenției TIR, din România – în Iordania cu tranzitarea Irakului, marcând redeschiderea unor rute istorice de transport rutier între Europa și Orientul Mijlociu.
Camionul operat de SIMON TRUCK SRL a ieșit din România în cursul zilei de 15 aprilie 2025, prin punctul de frontierã Giurgiu – Ruse, urmând traseul: Kapitan Andreevo – Kapikule – Habur – Zakho – Trebil – Al Karama – Amman. Transportul se realizeazã sub acoperirea sistemului TIR, emis de UNTRR – singura asociație garantã a sistemului TIR în România – și va fi monitorizat permanent prin GPS, utilizând coridoare sigure în Irak.
Repornirea unei tradiții comerciale
Înainte de 1989, șoferii români parcurgeau frecvent rute comerciale spre Orient sub acoperirea TIR, cu camioane Roman Diesel, bazându-se pe hãrți tipãrite și indicatoare rutiere. Astãzi, camioanele beneficiazã de tehnologii moderne, precum GPS, tahografe G2V2 și cabinã dotatã cu aer condiționat, oferind condiții net superioare de siguranțã și confort.
România are în vigoare acorduri bilaterale privind transportul rutier internațional cu Irakul (din 1981) și cu Turcia (din 1978), care oferã cadrul legal pentru desfãșurarea acestor operațiuni și astãzi.
TIR – singurul sistem de tranzit global care funcționeazã neîntrerupt de 76 de ani
Sistemul TIR este singurul regim de tranzit vamal recunoscut la nivel global, gestionat de IRU sub mandatul ONU. Acesta permite transportul internațional al mãrfurilor cu o singurã garanție – de pânã la 100.000 EUR pentru taxe vamale – și beneficiazã de proceduri simplificate, fiind recunoscut de 78 de pãrți contractante din întreaga lume.
Transportul beneficiazã de aplicația TIR-EPD, prin care sunt transmise în avans și simultan informațiile despre marfã printr-o pre-declarație electronicã TIR. Aceasta se transmite cãtre birourile vamale de plecare, destinație și tranzit, facilitând autoritãților vamale sã facã o analizã de risc și astfel permite transportatorului trecerea rapidã a frontierelor.
Țãrile din Orientul Mijlociu au aderat recent la Convenția TIR și utilizeazã sistemul TIR cu un real succes, beneficiind de o reducere semnificativã a timpului de așteptare la trecerea frontierelor și de reducerea emisiilor poluante, înregistrând creșteri impresionante ale numãrului de operațiuni, de la un an la altul, de la sute, mii, la zeci de mii în prezent. Sistemul TIR faciliteazã comerțul și transportul între țãrile GCC cu economii puternice, iar prin operaționalizarea sistemului TIR în Irak, crește conectivitatea dintre statele din Orientul Mijlociu și Europa, într-un moment cheie al explorãrii de noi parteneriate comerciale.
România are o istorie comercialã și diplomaticã favorabilã cu țãrile din Orientul Mijlociu, care ar putea fi repusã în valoare în perioada urmãtoare.
În 2024, la aniversarea de 75 ani a sistemului TIR, Radu Dinescu, Președintele IRU, a declarat:
„Dupã 75 de ani, sistemul TIR continuã sã eficientizeze procedurile de trecere a frontierelor, reduce povara administrativã pentru companiile de transport, contribuie la creșterea siguranței, faciliteazã în baza analizelor de risc, asigurã transparența, utilizeazã documente și proceduri reciproc recunoscute și se bazeazã pe operatori de transport autorizați de autoritãțile vamale.”
Date cheie despre sistemul TIR:
· Reduce timpul de transport cu pânã la 92% și costurile cu pânã la 50%
· Peste 30.000 de companii folosesc TIR la nivel global
· Permite tranzitul prin mai multe țãri sub o singurã garanție vamalã
· Garanție de pânã la 100.000 EUR/țarã pentru taxe vamale și accize
· Sprijinã Acordul de Facilitare a Comerțului al OMC
· Respectã și implementeazã Cadrul SAFE al Organizației Mondiale a Vãmilor
În 2024, sistemul TIR a împlinit 75 de ani, rãmânând un pilon esențial al comerțului rutier internațional eficient și sigur.