Desființarea Agenției Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) și instituțiilor din subordine, Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), Gărzii Naționale de Mediu (GNM) și Garda Forestieră Națională (GFN), prin legea 296/2023, va avea consecințe grave asupra sectorului protecția mediului.
Federația Națională de Mediu Ecologistul a trimis o scrisoare Primului Ministru, Marcel Ciolacu prin care avertizează asupra consecințelor legii 296/2023, cu privire la reorganizarea teritorială a agențiilor din subordinea Ministerului Mediului.
Către:
Guvernul României
În atenția domnului Marcel CIOLACU, prim ministru
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor
În atenția domnului Mircea FECHET, ministru
Stimate Domnule Prim Ministru,
Stimate Domnule Ministru,
Prin prezenta adresă vă informăm asupra consecințelor grave pe care le va avea implementarea prevederilor Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, asupra sectorului protecția mediului, fiind create premisele intrării în colaps a acestuia cu toate consecințele negative aferente asupra celorlalte sectoare, fiind afectat totodată Dreptul la mediu sănătos, reglementat prin Constituția României.
Dreptul la mediu sănătos are un caracter complex și cuprinde, pe de o parte, dreptul oricarei persoane la un mediu înconjurator sănătos și echilibrat ecologic, drept care nu poate fi îngrădit (art. 35 alin. (1) din Constituția României) iar pe de altă parte, obligația statului de a asigura cadrul legislativ pentru exercitarea acestui drept, dar și îndatorirea comună a persoanelor fizice si juridice de a proteja și a ameliora mediul înconjurator (art. 35 alin. (2 și 3) din Constituția României).
În acest moment, când planeta noastră se confruntă cu provocări fără precedent în ceea ce privește mediul și clima, desființarea/reorganizarea/fuzionarea sau transferul activităților desfășurate de agențiile județene pentru protecția mediului și reducerea cu cel puțin 15% a numărului de personal și cu cel puțin 15% a cheltuielilor de funcționare vor conduce inevitabil la nerespectarea angajamentelor țării noastre privind clima, a obiectivelor privind dezvoltarea durabilă și trecerea la economia circulară.
Încă de la înființare, în septembrie 1990 (prin HG nr. 983/1990), agențiile pentru protecția mediului au fost instituții deconcentrate, cu personalitate juridică, statul dorind astfel să asigure autonomia instituțională, furnizarea de servicii publice mai eficiente și aproape de cetățeni și de nevoile lor, în acord cu principiile care stau la baza unei societăți democratice: descentralizarea, autonomia locală și deconcentrarea serviciilor publice, dar și cu obligația statului de a asigura dreptul la un mediu sănătos, consfințite și garantate prin Constituția României la art. 120, respectiv la art. 35.
Timp de 33 de ani activitatea desfășurată de agențiile județene pentru protecția mediului ca instituții deconcentrate a funcționat, s-a perfecționat și a asigurat în ciuda reducerii permanente a numărului de salariați și a salariilor deloc motivante, servicii publice de calitate. Implementarea măsurilor fiscal-bugetare stabilite prin Legea nr. 296/2023 ar conduce atât la încălcarea principiilor și drepturilor constituționale cât și la scăderea prestigiului și percepției societății civile asupra imaginii autorităților județene pentru protecția mediului, care lăsate fără putere de decizie nu vor mai putea fi aproape de cetățeni și nu vor putea rezolva cu maximă celeritate solicitările legitime ale acestora. (În acest context, pentru a putea estima valoarea cheltuielilor cu salariile personalului din cadrul agențiilor județene, implicit a economiilor care pot fi făcute prin reducerea personalului, și a ne raporta și la alte domenii salarizate relativ modest, inclusiv cultura, precizăm că ne aflăm la un nivel al veniturilor salariale lunare brute de 8.078 lei care se concretizează într-un nivel net maxim al veniturilor salariale lunare de aprox. 4.851 lei.)
Ca urmare, în conformitate cu prevederile art. XXIX, alin. 8 din Legea nr. 296/2023 vă rugăm respectos să acceptati și să transmiteți Guvernului României memorandumul de exceptare de la procesul de desfiinţare/reorganizare/fuzionare sau transfer al activităţii către alte structuri organizatorice, a agențiilor județene pentru protecția mediului, motivat de faptul că activitatea acestora îndeplinește, conform legii, condițiile pentru a fi considerată unică.
Procesul de comasare/desființare/ reorganizare/fuzionare sau transfer al activității agențiilor județene de protecție a mediului va avea un impact major asupra mediului economico-social deoarece va genera:
- perturbarea, întârzierea sau chiar blocarea proiectelor și activităților economice și sociale care necesită reglementare de mediu;
- blocarea noilor investiții publice sau private care necesită reglementare de mediu, inclusiv evaluarea durabilității și imunizării la schimbări climatice;
- blocarea tuturor proiectelor europene pentru care o condiție primară și esențială de implementare este solicitarea/obținerea actului de reglementare de mediu, încetinind și diminuând dramatic absorbția fondurilor nerambursabile;
- sincope în colectarea și validarea datelor și informațiilor de mediu necesare atât realizării rapoartelor impuse prin legislația națională și europeană (către CE și organisme internaționale.) cât și elaborării strategiilor de dezvoltare, planificării și atragerii de noi investiții;
- afectarea gravă a mediului economic prin generarea unor conflicte de interese în cazul transferului competențelor de reglementare către administrația publică locală (încălcarea Directivei EIA, IPPC);
- afectarea securității și siguranței naționale în cazul sincopelor, blocajelor sau întârzierilor înregistrate pe lanțul de monitorizare-avertizare/alarmare, în lipsa desfășurării unitare a activităților de monitorizare a factorilor de mediu, în condițiile existenței unui război în derulare la granițele naționale;
- dezechilibrarea ireversibilă a sistemului de mediu existent, sistem funcțional și adaptat sistemului administrativ național, bazat pe cele două funcții de implementare și control;
- riscuri iminente privind declanșarea unor noi proceduri de infringement generate de imposibilitatea respectării sau încălcarea reglementărilor impuse la nivel european;
- reglementarea și implementarea complet neunitară a legislației de mediu, generată de regionalizare sau transfer de competențe către autorități locale conducând la accentuarea inegalităților dintre diferitele zone/regiuni;
- în urma începerii infringementului EU pentru păduri, amenajamentele silvice trebuie să se parcurgă obligatoriu procedura de reglementare de mediu. Având în vedere că majoritatea pădurilor fac parte din situri Natura 2000 de importanţă comunitară deosebită, trebuie să obţină avizul de mediu. Avizul de mediu este o procedură complexă care include Studiu de evaluare adecvată şi Raport de Mediu, dezbateri publice şi necesită volum mare de muncă.
- nu în ultimul rând, probleme sociale determinate de instabilitatea locului de munca pentru specialiștii în probleme de mediu, inclusiv măsuri de disponibilizare a personalului fără minime măsuri de protecție socială;
Reamintim că în acest moment, cele 42 de Agenții Județene pentru Protecția Mediului funcționează în marea lor majoritate cu deficit de personal, de specialitate, iar în următorii 5-7 ani, mai mult de jumătate din personal va îndeplini vârsta legală de pensionare, impunând agențiilor să intre în incapacitate de funcționare pe toate domeniile, directivele și cerințele impuse de EU.
Procedurile de reglementare, de raportare a datelor, de monitorizare a factorilor de mediu etc. nu pot fi modificate/simplificate oricum, acestea fiind trasate prin prevederi europene (Directivele EIA, SEA, IED, WFD, IPPC etc., Regulamente, Decizii).
Având în vedere cele de mai sus, cerem o analiză detaliată a rolului acestor instituții publice, completarea necesarului de personal, precum și a atribuțiilor acestora, pentru menținerea și imbunătățirea activității și nu desființarea, comasarea și reducerea personalului angajat.
Ca rezultat imediat asupra bugetului de stat vă propunem adoptarea următoarelor variante:
Varianta 1. Întărirea sistemului de protecție a mediului prin uniformizarea politicilor de mediu la nivel teritorial în jurul Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului(A.N.P.M.), prin preluarea Agentiilor Judetene de Protectia Mediului(A.P.M) din teritoriu sub forma de directii judetene și a atribuțiilor Gărzii Naționale de Mediu(G.N.M.) sub forma unor departamente de monitorizare și control, în cadrul Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului(A.N.P.M.).
Desființarea Agentiei Nationale pentru Arii Naturale Protejate (A.N.A.N.P.) și transformarea acesteia, după modelul existent până în anul 2012 ca direcție în cadrul M.M.A.P. care a fost mult mai eficientă decât structuri cu personalitate juridică proprie -nu inființat și bugetofage-.
Atribuțiile de control ale G.N.M., Garzii Forestiere(G.F), Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării(A.R.B.D.D.) să fie preluate de către A.N.P.M., de către departamentele de monitorizare și control.
Personalul A.P.M., G.N.M., G.F., A.N.A.N.P. si A.R.B.D.D. va fi preluat de A.N.P.M. respectiv M.M.A.P. conform fiecărei categorii de personal, salarizarea fiind facută la nivelul maxim prevăzut de lege pentru fiecare dintre aceste funcții.
Varianta 2.
Reorganizarea A.P.M., G.N.M., G.F., A.R.B.D.D., A.N.A.N.P., A.N.P.M. și inființarea unei noi entități cu o nouă denumire care să gestioneze reglementările de mediu, procedurile de infringement, acquis-ul comunitar în domeniu, monitorizarea și controlul mediului, prin aplicarea procedurilor informatice, cu ajutorul unei baze de date unice, în care să fie inlocuit factorul birocratic cu software informatizat, ușor de accesat de către M.M.A.P. sau operatorii economici.
***
Prin aceste propuneri, politicile publice ale M.M.A.P. vor putea fi mai eficient aplicate la nivel teritorial, se va imbunătăți colaborarea cu celelalte instituții deconcentrate sau descentralizate, cu U.A.T.-rile dar și cu operatorii ecomonici.
Orice variantă ar fi aleasă, propunem ca măsura în cauză să se aplice începând cu data de 1 ianuarie 2025, după elaborarea unei analize punctuale de către Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, aprobată prin memorandum în Guvern.
Daniel ION, Preşedinte FEDERAȚIA NAȚIONALĂ DE MEDIU ECOLOGISTUL