În România, cererea pentru haine și accesorii second-hand este, în prezent, mai ridicată ca niciodată. Conform statisticilor Humana People to People, la finalul anului se vor depăși 6 milioane de unități achiziționate în țara noastră, prin Humana, pe parcursul lui 2023.
„Ne aflăm la sfârșitul verii și, până în acest moment, peste 3,8 milioane de haine și accesorii second-hand au fost achiziționate doar în rețeaua Humana. Estimăm ca la sfârșitul anului să atingem o cifră record, de peste 6 milioane de unități. Este o creștere notabiă a interesului pentru astfel de produse, în special pe fondul conștientizării efectelor negative ale impactului industriei textile asupra mediului. Românii acordă o mai mare atenție shopping-ului sustenabil”, mai spune Rodica Bulăceanu, reprezentant al Organizației Humana People to People România.
De ce sunt la mare căutare hainele second hand în România
„A cumpăra îmbrăcăminte second-hand este mai mult decât un trend al momentului. Este o reflectare a noilor valori pe care oamenii le au și o reacție la provocările globale urgente. Unii dintre ei își doresc haine de calitate, unicat, la prețuri accesibile, alții cumpără din rațiuni de sustenabilitate, preferând să treacă pragul acestor magazine decât să cumpere haine noi, știind cât de poluantă este producția de noi materiale textile”, spune reprezentantul Humana People to People.
Iată câteva dintre cauzele care au dus la creșterea cererii pentru haine second-hand:
-sunt mai accesibile ca preț. Prețul atractiv rămâne un factor important, mai ales pe fondul creșterii inflației. Pe măsură ce costurile de trai cresc, consumatorii, în special tinerii adulți, sunt atrași de opțiuni mai accesibile din punct de vedere financiar. Îmbrăcămintea second-hand oferă o alternativă economică care nu compromite calitatea sau stilul;
–preocuparea pentru sustenabitate. Industria modei a fost mult timp cunoscută pentru amprenta sa de carbon imensă, consum de apă potabilă, generare de gaze de seră și de deșeuri. Pe măsură ce oamenii devin tot mai conștienți de aceste probleme, sunt mai procupați să prelungească ciclul de viață al hainelor. Astfel, îmbrăcămintea second-hand permite consumatorilor să adopte practici ecologice, să salveze îmbrăcămintea de la a ajunge deșeuri, să reducă cererea de producție nouă și să minimizeze consumul de resurse;
-construiesc un stil unic. Într-o lume dominată de modă produsă în masă, oamenii tind să își dorească haine diferite, care îi scot în evidență. Magazinile second-hand oferă o varietate de piese unice, unele chiar vintage, care permit consumatorilor să se exprime autentic.
Cum ajută Humana la reducerea supraconsumului de haine
Humana People to People, o rețea internațională de 29 de entități, prezente pe întreg globul, contribuie la diminuarea schimbărilor climatice și la dezvoltarea comunităților sărace din Africa și Asia, prin colectarea, sortarea și redistribuirea de articole vestimentare second-hand în cele peste 500 de magazine prezente în întreaga lume, inclusiv în România. Veniturile din vânzarea acestor haine sunt donate de Organizația Humana People to People pentru susținerea programelor de dezvoltare în comunități dezavantajate din întreaga lume și a programelor de protejare a mediului înconjurător.
Humana People to People a creat un sistem complex prin care colectează hainele și accesoriile vestimentare donate de cei care nu le mai folosesc, salvându-le de la a ajunge deșeuri textile, le sortează în propriile centre specializate și, pe cele conforme, le reintroduce în sistemul comercial, ca haine second-hand, prelungindu-le astfel durata de viață.
Prin achiziționarea articolelor vestimentare second-hand din magazinele Humana, consumatorii au acces la haine de calitate, la prețuri foarte avantajoase, și contribuie la reducerea supraconsumului de piese vestimentare noi, a căror producție este extrem de poluantă pentru mediul înconjurător.
Industria textilă este a patra cea mai poluantă industrie din lume și este responsabilă, conform raportului World Bank din 2019, pentru 10% dintre emisiile de gaze cu efect de seră ale planetei, așteptându-se ca în 2050 să se ajungă la 26% în cazul în care trendul din prezent va continua. În plus, producția de noi materiale textile necesită un consum anual de apă enorm, de 93 miliarde de m³, apă potabilă ce ar fi suficientă pentru nevoile domestice a peste 1,7 miliarde de oameni.
În acest sens, Humana People to People încurajază consumatorii să reducă volumul de haine noi pe care le achiziționează și să opteze pentru haine second-hand, pe care le pot găsi la o calitate foarte bună în cele 40 de magazine existente în România.